Faust – pisut petlik pealkiri

concertShortOoper kahes vaatuses

Autor: Charles Gounod

Libreto: Jules Barbier ja Michel Carré

Lavastaja: Dmitri Bergman (Helikon-Opera, Moskva)

Kunstnik: Ene-Liis Semper (NO99)

Koreograaf: Edvald Smirnov (Venemaa)

 

Johann Wolfgang Goethe samanimelise tragöödia ja Michel Carré näidendi “Faust ja Margarita” ainetel kirjutatud ooper, mis esietendus Pariisis 1859. aastal. “Faust” on grand opéra stiilinäide ja ka selle ooperitüübi üks tuntumaid esindajaid. Pärast 66-aastast vaheaega naasis see 2012. aastal Dmitri Bergmani käe all Estonia lavalaudadele ja seda mängitakse siiani.

 

Ühe ooperi süžeed puudutava asja sooviksin kohe selgeks teha. Kuigi lavastus järgib üldjoones Goethe “Fausti”, siis pole siin tegemist mitte tragöödiaga Faustist ja sellest, kuidas ta oma hinge saatanale müüb, vaid tragöödiaga Margaretest ja tema tunnetest Fausti vastu. Peategelase muutuse tõttu etendatigi Saksamaal ooperit mitte “Fausti”, vaid “Margarethe” nime all. Nii et kui soovite näha Goethe tragöödiat, kus tegelased laulavad ja taustaks mängitakse muusikat, siis võib see ooper teile pettumuse valmistada. Ma ütlen “võib”, sest kuigi on võimalik, et lugu jätab vajaka, siis kogu ülejäänud ooper korvab selle mitmekordselt.

 

“Faust” on oma autori üks populaarsemaid oopereid ja seda kuulates ei ole raske aru saada, miks see nii on. Gounod’ viisid on äärmiselt kaasakiskuvad, sõdurite marss teise vaatuse alguses (Deposons les armes ja Gloire immortelle de nos aïeux) paneb vägisi jala tatsuma ja kuulates Mefisto aariat esimeses vaatuses (Le veau d’or) tahaks ise ka saatana peol kaasa lüüa.

 

Vokaalselt on lavastus samuti muljetavaldav. Margarete niinimetatud Pärlite aarias (Ah! je ris de me voir si belle en ce miroir) sai Marie Fajtova (Tšehhi) oma häälepaelad valla lasta ja kõrgetel nootidel polnud otsa ega äärt. Ka koor tegi meeldejääva etteaste nii juba mainitud sõdurite marsiga kui ka esimese vaatuse peol (Vin ou Bière). Minu jaoks oli kõige väljapaistvam siiski Ain Anger (Viini Riigiooper) Mefisto rollis, kelle võimukas bass oli lihtsalt hingemattev ning kelle aariaid nii esimesest vaatusest (Le veau d’or) kui ka teisest (Vous qui faites l’endormie) võiksin kuulata lõputult. Sama ei saa kahjuks öelda Fausti rolli kohta. Kuna ooperi loo tõttu mängib nimitegelane pigem kõrvalosa, siis on isegi Mefistol temast rohkem aariaid ning ka see ainuke sooloetteaste, mis Faustil on, ei ole midagi märkimisväärset. Seega on natukene kahju, et Fausti osatäitja Luc Robert (Kanada) ei saa kõrilihaseid rohkem pingutada. Üks huvitavamaid ja ka naljakamaid hetki lavastuses on see, kui Margaretesse armunud Siébel esimest korda suu lahti teeb ja heleda naisehäälega laulma hakkab. Sopranihäälega laulvat klouni just iga päev ei kohta. Ka mõnusal valsiviisil lauldav Siébeli aaria (Faites-lui mes aveux) on üks kindlaid lemmikuid sellest ooperist.

 

Müts maha ka kunstniku Ene-Liis Semperi ees, kelle lavakujundus on Estonia väiksust arvestades muljetavaldav ja mida kasutatakse huvitavalt ära stseenide muutmiseks. Mängitakse ka perspektiiviga, nii et nii vana kui ka noor Faust ilmuvad välja otse vaataja nina all (ikkagi kujundlikult, mitte sõna otseses mõttes). Lavastus ei ole ka piiritletud lava äärtega, vaid Mefisto vaatab Fausti ja Margarete kurameerimist pealt loožist mõnusalt sigarit tõmmates ja aariat lauldes. Kostüümide koha pealt ei saa samuti nuriseda. Mefisto näeb punases kuues ja kõrge säärega saabastes jalustrabav välja, naiste kleidid ja peakatted on uhked ja värvikirevad ning kabareetantsijate kostüümid on, kuidas öelda, “huvitavad”. Ausalt öeldes soovitan “Fausti” vaatama minna juba ainuüksi kabareestseeni pärast, sest see, kuidas Bergman stseeni lahendas, on ülejäänud lavastust arvestades midagi täiesti ootamatut.

PS. Näitlejate koosseisud võivad etendusiti erineda.

PS. 2 Soovitan soojalt osta ka kava, mis pakub palju huvitavat lugemist nii selle konkreetse ooperi kui ka žanri enda kohta.

Rene Kriisa

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.